تسمه تایم سانتافه

خودرو هیوندای سانتافه تسمه تایم دارد یا زنجیر

سانتافه تسمه تایم دارد یا زنجیر تایم  سانتافه 2700 | سانتافه 3500 | سانتافه ix45

 

تسمه تایم یا زنجیر تایم چیست؟

در گذشته در خودروها به جای تسمه تایم از زنجیر استفاده می کردند و تا زمانی که آسیب جدی به موتور خودرو نرسانده بود تعویض نمی کردند. ولی امروزه تسمه تایم جایگزین زنجیر شده و زمان تعویض آن برای هر مورد خاص مشخص می باشد. البته امروزه نیز در برخی از خودروهای سنگین از زنجیر تایم استفاده می کنند. بین این دو تفاوت زیادی وجود دارد. زنجبر تایم به خاطر جنس فلزی خود از آسیب هایی که احتمال رویت آن ها در تسمه تایم وجود دارد در امان می باشد و می توان گفت عمر تعویض به اندازه عمر خود پیشرانه است و نیازی به تعویض آن نیست. برای این که بدانید خودروی شما از کدام نوع می باشد، کافی است به دفترچه راهنمای آن مراجعه نمایید و یا با تماس و پرسش از مسئول فنی بازرگانی میروکیلی از آن مطلع شوید.

جهت تماس و مشاوره به صفحه تماس باما بروید و با شماره درج شده تماس بگیرید.

 

دلایل خطر پارگی تسمه تایم

دلایل خطر پارگی تسمه تایم خودروسازان مختلف برای مدل های مختلف اتومبیل کیلومترهای متفاوتی را برای تعویض تسمه تایم عنوان می نمایند. معیار رایج برای اکثر خودروها 60 هزار کیلومتر می باشد که برخی زودتر از موعد مقرر به تعویض احتیاج پیدا می کنند. لازم به ذکر است که هنگام خرید خودروی دست دوم، شما از مدت کارکرد تسمه تایم آگاهی ندارید و نمی دانید که تسمه تایم موتور آن تعویض شده است یا نه، اگر تعویض صورت گرفته زمان آن کی بوده اگر در مورد تسمه تایم سانتافه تردید دارید بهتر است به یک مکانیک مراجعه نمایید تا آن را مورد بازبینی قرار بدهد. مکانیک با یک کار ساده و برداشتن پوشش روی تسمه متوجه خواهد شد که در چه شرایطی قرار دارد، تسمه تایم دارد یا زنجیر تایم.  پاره شدن تسمه که منجر به برخورد پیستون با سوپاپ ها می شود، معمولا با صدایی همراه می باشد.

 

تسمه تایم هیوندای سانتافه

 

زمانی که عمر تسمه تایم به پایان برسد و یا پارگی در آن رخ دهد عملکرد به موقع و صحیح سوپاپ ها مختل خواهد شد و سوخت و هوا درزمان مناسب وارد سیلندر نمی شوند و یا باز و بسته شدن سوپاپ ها به درستی و به میزان کافی انجام نمی گیرد و در نتیجه در کارکرد پیشرانه اثر منفی چشم گیری خواهد گذاشت.

 

بهترین زمان برای تعویض تسمه تایم چه موقعی است؟

زمان تعویض در خودروهای مختلف با هم تفاوت دارد و بهترین حالت بازدید دوره ای و چک کردن در کیلومتر های مختلف می باشد. پایان این دوره در برخی از خودرو های امروزی مانند هیوندای که چهار سیلندر است. شش سال یا 96 هزار کیلومتر و یا بعد از 2 سال یا 24 هزار کیلومتر انجام می شود. گاهی ممکن است با شنیدن صدا های هشدار متوجه شوید که زمان تعویض فرا رسیده است مانند زمانی که موتور را روشن کرده و یا شتاب می گیرید. صدا های قیژ قیژ می شنوید.

 

24312-3E500-SANTAFE-TIMING-BELT-3

(سانتافه تسمه تایم دارد یا زنجیر ؟)

پاره شدن تسمه تایم در همه اتومبیل ها یکسان اتفاق نمی افتد!

پارگی تسمه در موتور اتومبیل های گوناگون اثر مخرب متفاوتی دارد. همانطور که گفته شد در موتور قدیمی که پیستون ها به سوپاپ نمی رسد. پاره شدن تسمه تایم فقط منجر به خاموشی اتومبیل می شود و آسیب مکانیکی دیگری به قطعات سر سیلندر وارد نمی شود. در برخی از پیشرانه ها پاره شدن یا رد کردن یکی دو دندانه از تایم منجر به برخورد شدید سوپاپ ها با پیستون شده و بسته به شدت برخورد که به دور موتور اتومبیل بستگی دارد. می تواند باعث کج شدن سوپاپ ها شود و حتی تعویض بسیاری از قطعات سر سیلندر و حتی خود سر سیلندر را نیز به دنبال داشته باشد. با رخ دادن این اتفاق در پیشرانه خودروهایی مانند کیا ریو، شدت آسیب قطعات بسیار بالا می رود و منجر به تعویض قسمت اعظمی از قطعات موتور خواهد شد.

 

علائم و نشانه های فرا رسیدن زمان تعویض تسمه تایم چیست؟

دور موتور به درستی قبل عمل نمی کند. در مدت زمان استفاده، تسمه دچار فرسایش و خوردگی دندانه ها می شود. مشکلاتی در استارت و حرکت ماشین دیده خواهد شد. فشار بیشتری به قطعات ماشین وارد می شود در نتیجه دود بیشتری از اگزوز خارج می شود.

 نکته : هرگز با یک تسمه تایم کهنه رانندگی نکنید.

  • تعویض به موقع تسمه مهم ترین سرویس خودرو می باشد.
  • اگر تسمه تایم سانتافه کهنه شده باشد ریسک پاره شدن آن بسیار بالا می رود.
  • و هنگامی که پاره شود عواقب و خسارت های بدی را بر جای خواهد گذاشت.
  • اگر قصد مسافرت دارید حتما با مراجعه به مکانیک از سلامت تسمه مطمئن شوید
  • تا در راه مشکلی برای شما به همراه نداشته باشد.

 

تسمه تایم هیوندای سانتافه

منبع : yjc.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *