تسمه-دینام-سراتو

نکاتی در مورد نگهداری و میزان سفتی یا شلی تسمه دینام اصلی هیوندای

تسمه دینام اصلی هیوندای باید به قدر کافی سفت باشد که در صورت شل بودن تسمه دینام بیش از حد داغ می شود و این باعث از بین رفتن تسمه دینام خواهد شد و از طرفی شل بودن تسمه دینام باعث می شود که باطری شارژ نکند و پمپ آب به خوبی کار نکند و آب رادیاتور به سرعت داغ شود و مسائل و مشکلات بیشتری پیش بیاید و تمام اینها به خاطر شل بودن تسمه پروانه هیوندای و کیا ممکن است اتفاق بیافتد. 

 

تسمه دینام هیوندای یا تسمه مارپیچ

۱- تسمه ای که قطعاتی از جمله دینام، واترپمپ، کمپرسور کولر و احتمالا فرمان هیدرولیک از آن استفاده می کنند.(تسمه دینام اصلی هیوندای) چون معمولا این تسمه از بیرون نصب میشود بنابراین میتوانید آن را از قسمت جلوی موتور ببینید. البته در خودروهای دیفرانسیل جلو، موتور اغلب به صورت عرضی نصب میشود. تسمه معمولا یک نوار مارپیچ است که حول پولی های گوناگون حرکت میکند. اگر پوسیدگی یا فرسودگی از جمله ترک، ساییدگی و موارد مشابه به آن در تسمه مشاهده کردید، باید برای تعویض آن اقدام کنید. تسمه نیز مانند دیگر قطعات خودرو عمر مفیدی دارد و باید در زمان معینی عوض شود تا مانع آسیبهای شدید و جدی به موتور خودرو گردد.

 

تسمه‌ مارپیچ اصلی هیوندای (تسمه دینام هیوندای اصلی)

قدرت را به کمپرسور کولر،‌پمپ هیدرولیک فرمان، پروانه رادیاتور (در خودروهای با پروانه مکانیکی) و پمپ انژکتور انتقال می‌دهند. اگر تسمه مارپیچی هیوندای و کیا پاره شود، همه قطعات موتور هیوندای و کیا از کار می‌افتند، موتور بیش از حد داغ می‌کند و آسیب می‌بیند. تعمیرکاران به دنبال شیار، ترک‌خوردگی و یا پوسیدگی هستند که نشانگر لزوم تعویض این تسمه است.

هنگام روشن شدن موتور در روزهای سرد سال و رانندگی در پیچ‌های تند،

اگر صدای قیژ مانندی از موتور شنیدید، هشداری است که به شما اخطار می‌دهد، زمان تعویض تسمه فرا رسیده است. مطالعات نشان‌می‌دهدکه تسمه دینام اغلب بین ۶۰ هزار و ۹۰ هزار کیلومتر پیمایش خودرو دچار نقص فنی و توصیه می‌شود که آن را قبل از فرا رسیدن این مسافت عوض کنید. گاهی اوقات ممکن است با شنیدن سیگنال‌های هشدار متوجه شوید که زمان تعویض تسمه هیوندای و کیا فرارسیده است؛ هنگامی که موتور را روشن کرده و یا شتاب می‌گیرید، صداهای قیژقیژ از تسمه دینام هیوندای و کیا می‌شنوید.

منبع : fanni.hyki.ir


تعاریف دیگر

تسمه پروانه یا تسمه دینام اصلی هیوندای 

تسمه دینام اصلی هیوندای (V-Belt) که در بین صنعتگران با هر دو نام شناخته میشوند، در صنعت کاربرد فراوانی دارند و به لحاظ فنی زیر شاخه های تسمه های انتقال قدرت تقسیم بندی می شوند .

(تسمه دینام اصلی هیوندای) 

(V-Belt) برای انتقال دادن نیروی قدرت موتور در پولی ها و فلکه‌های هرزگرد به کار میرود تسمه پروانه معمولا در دور های بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند و تقریباً در تمام صنایع ماشین های سبک و سنگین و ماشین آلات معدنی از تسمه پروانه یا تسمه دینام به کار می رود. تقریباً ساختار تمام تسمه پروانه هیوندای و کیا یا وی بلت (V-Belt) شبیه هم است و آنها به صورت ترکیبی از نخ یا الیاف پارچه ای و پلاستیک تولید می شود و لایه پلاستیک روی آن کشیده شده است. شکل ظاهری تسمه وی بلت (V-BELT) مهمترین مشخصه ظاهری تسمه پروانه اصلی هیوندای یا تسمه وی بلت هیوندای شکل ظاهری آن است همانطور که از نام آن پیداست ساختاری شبیه عدد حرف انگلیسی وی (V)دارد، و شکل آن ها با سطح مقطع ذوزنقه ای شکل است و دندانه دندانه می باشد.

تسمه دینام هیوندای اصلی

(V-Belt) باید دارای ویژگی قابلیت تحمل دور بالا و کشش زیاد باشد، طول تسمه پروانه ها غالباً بر اساس اینچ محاسبه می گردد. تسمه پروانه هیوندای و کیا یا تسمه دینام هیوندای و کیا (V-Belt) دارای سایزهای مختلف هستند که تمامی آنها با حرف SP که برگرفته شده از کلمه اسپیشال (special) است شروع شدند معمولاً تسمه پروانه یا تسمه دینام (V-Belt) تقویت شده با سایزهای a و b و c می‌باشد که به صورت SPA یا SPB یا SPC نامگذاری می شود و تحمل بیشتری در مقابل کشش ساییدگی دارند که از آنها نیز دارای سایز بندی های تولید شده بر حسب اینچ می‌باشد نکته دیگر در مورد تسمه پروانه اصلی هیوندای یا تسمه دینام اصلی هیوندای (V-Belt) دندانه دندانه بودن شکل ظاهری آنهاست این دندان دندان بودن شکل ظاهری تسمه پروانه ها هیوندای و کیا به جهت کمک در فرایند خنک شدن تسمه ها در حین کار می شود.

تسمه دینام هیوندای

در ماشین های جدید تسمه پروانه اصلی هیوندای وظیفه چرخاندن پروانه برای خنک کردن ماشین را برعهده ندارد و لذا بیشتر به عنوان تسمه دینام اصلی هیوندای معروف است ولی چون این اسم در بین مصرف کندگان جا افتاده است لذا ما نیز آن را به کار میبریم.  

تست شلی یا سفتی تسمه دینام اصلی هیوندای 

برای تست شلی یا سفتی تسمه دینام هیوندای دو راه وجود دارد  یکی به کمک دستگاهی است که به این منظور ساخته شده است و دیگری روشی است که برای همه افراد قابل دسترسی می باشد و آن این است که با انگشت به مرکز فاصله بین دو پولی تسمه فشار آورید  و این کار انحراف نباید بیشتر از یک یا دو سانتی متر باشد.

تعویض تسمه دینام هیوندای

تسمه دینام هیوندای، تسمه ای از جنس پلاستیک است که قدرت و از میل لنگ به سیستم تهویه و دینام و سیستم تعلیق منتقل می کند بدون وجود آن دینام توان تولید برق و ارسال آن به باتری را نخواهد داشت در نتیجه هیچ قطعه برقی خودرو بدون تسمه پروانه قابلیت کار کردن نخواهد داشت. به علت وجود دمای بالا در اطراف موتور به مرور زمان تسمه پروانه دچار خوردگی خواهد شد و در نتیجه تسمه پاره یا بریده خواهد شد. فرسودگی تسمه دینام اصلی هیوندای را جدی بگیرید لذا چون در اکثر خودروها پمپ آب توسط تسمه دینام کار می کننداگر که تسمه دینام اصلی به هر علتی پاره شود سیستم خنک کاری آب موتور دچار اختلال شده و در نتیجه باعث آسیب های جدی به موتور خودرو خواهد شد.

علائم فرسودگی تسمه دینام

  • شنیدن صدای جیغ از موتور در حالتی که تسمه پروانه هیوندای و کیا شل شده باشد
  • نبود کنترل مناسب بر فرمان
  • روشن شدن چراغ باطری
  • داغ شدن شدید موتور

نکته بسیار مهم :

باید در زمان تعویض روغن از لحاظ ظاهری تسمه دینام اصلی هیوندای توسط مکانیک بررسی شوند

چرا که اگر صدای جیر جیر موتور شنیده می شود و به احتمال زیاد باید تسمه دینام تعویض یا تنظیم شود.

  • نحوه تعویض تسمه پروانه
  • بررسی برای یافتن هر گونه ترک و خوردگی
  • باز کردن تسمه معیوب
  • بررسی پولی ها و بلبرینگ ها
  • اهمیت تعویض تسمه پروانه معیوب

نکته بسیار مهم: 

انطور که گفته شد تسمه دینام اصلی نقش اساسی در کارکرد دینام تهویه مطبوع سیستم فرمان و خنک کاری ایفا می‌کند در نتیجه با استفاده از خودروی که تسمه آن معیوب می باشد یا به طور کلی پاره شده است خسارات بسیار خطرات بسیار جدی به جان خودروی خود خواهیم خرید.

منبع : 123sanat.com


در این بازرگانی تسمه دینام اصلی های هیوندای و تسمه دینام اصلی کیا به بفروش می رسد که عبارتند از :

تسمه دینام اکسنت ، تسمه دینام آوانته ، تسمه دینام آزرا ، تسمه دینام سنتنیال ، تسمه دینام کوپه ، تسمه دینام

النترا ، تسمه دینام جنسیس ,تسمه دینام جنسیس کوپه ، تسمه دینام توسان ، تسمه دینام سانتافه ،

تسمه دینام وراکروز ، تسمه دینام سوناتا ، تسمه دینام ورنا ، تسمه دینام ولوستر ، تسمه دینام i20 ،

تسمه دینام i30 ، تسمه دینام i40 ، تسمه دینام ix45 ، تسمه دینام ix55 ، تسمه دینام سراتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *